“Samen met KienIA hebben we een sterke businesscase neergezet”

Het Hoogheemraadschap van Rijnland wil de mogelijkheden onderzoeken om advanced monitoring & control toe te passen in de waterketen. Rijnland benaderde in 2022 KienIA om haar hierbij te ondersteunen. De start van een mooie samenwerking! Peter van der Haven, assetregisseur waterketen en Vincent de Gelder, KienIA vertellen over het onderzoek en de businesscase die hierop volgde.

Monitoring en control

Advanced monitoring & control (AMC) is een verzamelnaam voor applicaties die als virtuele operator boven de procesautomatisering acteren, het proces in kaart brengen en verder optimaliseren. In het geval van Rijnland gaat het hierbij om het proces om rioolwater te zuiveren. Dat bestaat uit de rioolketen, de zuiveringen (RWZI’s) en de slibverwerking.

Peter van der Haven, assetregisseur waterketen bij Rijnland: “De software die wij binnen Rijnland gebruiken om onze processen aan te sturen is relatief eenvoudig. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld slecht anticiperen op de weersomstandigheden en stoten we nog te veel milieubelastende stoffen uit, zoals lachgas. Met de slimme software van AMC willen we hier verandering in brengen. Hiermee kunnen we onze uitstoot beperken, energie besparen en onze keten optimaliseren.”
Rijnland wilde allereerst de mogelijkheden die AMC biedt onderzoeken. “Hiervoor wilden we samenwerken met een partner die gespecialiseerd is op dit gebied”, stelt Peter. “Tijdens een rondvraag kregen we meermaals te horen dat KienIA in Nederland hét bureau is dat hier het meest van afweet en in thuis is. Daarbij is KienIA ook nog eens onafhankelijk. Na een prettige eerste kennismaking besloten we te gaan samenwerken.”

Voldoende kansen

Uit het eerste onderzoek bleek dat er voldoende kansen liggen om AMC toe te passen en dat deze toepassing bijdraagt aan de invulling van de bedrijfsdoelstellingen van Rijnland. Daarnaast voerde KienIA een marktonderzoek uit waarmee Rijnland verder handen en voeten kan geven aan AMC in de waterketen. Peter: “De uitkomsten waren veelbelovend, maar om hier echt mee aan de slag te gaan, wilde ons management eerst meer inzicht in de kosten en opbrengsten, door middel van een businesscase. Na onze geslaagde eerste samenwerking schakelden we ook hiervoor KienIA in.”
Business Case

Rijnland vroeg KienIA om voor de businesscase drie toepassingsgebieden van AMC te onderzoeken: de rioolketen, de zuivering en de slibverwerking. Daarnaast vroeg het hoogheemraadschap om twee leveranciers als casussen mee te nemen en ook een zogenaamde ‘zelfbouwvariant’ onder de loep te nemen, waarbij Rijnland software niet inkoopt, maar zelf met partners ontwikkelt.

Drie scenario’s

Vincent de Gelder, KienIA: “AMC is voor Rijnland een redelijk onontgonnen terrein. Daarbij was het lastig om de processen te vergelijken met die van andere waterschappen. Er zijn hierdoor veel onzekerheden en is er eigenlijk te weinig informatie om een goede businesscase op te stellen. De informatie die we wél hadden en die nuttig was voor de businesscase, verspreidden we daarom over drie scenario’s:

  • een te verwachten scenario;
  • een conservatief scenario, waarbij we uitgingen van hogere kosten en tegenvallende baten;
  • een optimistisch scenario, waarbij we uitgingen van lagere kosten en meevallende baten.

 

Met name het conservatieve scenario was interessant. “Als zelfs dit scenario positief zou zijn, betekent dat dat je je geen buil kunt vallen aan het verder gaan met AMC”, stelt Vincent. “Voor de zuivering en de slibverwerking bleek dit het geval. Voor de rioolketen niet, al waren de ‘te verwachten’ en ‘optimistische’ scenario’s daar wel positief. Het probleem van de businesscase voor de rioolketen is dat daar veel onzekerheid is en veel van de baten (nog) niet uit te drukken zijn in euro’s.”

KienIA en Rijnland bekeken ook de ‘zelfbouwvariant’. Hierin zijn dezelfde baten te behalen, maar de onzekerheid is veel hoger, omdat ontwikkeling nou eenmaal onzekerheid (over budget en tijd) met zich meebrengt. Het aanschaffen versus het ontwikkelen van een AMC-product geeft wel twee verschillende aanpakken, die allebei gericht zijn op het voorkomen van een vendor lock-in. Ook dit heeft KienIA in het onderzoek geadresseerd.

Een echte samenwerking

“Wij willen niet simpelweg een softwarepakket installeren, maar écht samen met partners innoveren, waarbij we gedurende het proces zaken verbeteren om steeds slimmer te sturen”, vertelt Peter. “KienIA heeft dat goed begrepen.”

Hij vervolgt: “De samenwerking met KienIA was erg prettig. Het bureau heeft ongelofelijk veel kennis in huis over IA, waar wij juist alles weten over water zuiveren. We hebben het proces echt samen doorlopen. Wat ik erg leuk vond, was dat KienIA al vanaf dag 1 het eindrapport open op tafel legde. Dit moest uiteraard nog ingevuld worden, maar was wel al gespecificeerd naar onze opdracht. Met de invulling gingen we vervolgens samen aan de slag. KienIA deed hierbij het benodigde voorwerk – bijvoorbeeld het uitzoeken van de marktpartijen. Hierover gingen we dan samen in gesprek tijdens werksessies. Zo kon het bureau de juiste kennis ophalen en voor verdieping zorgen. Het eindrapport is hierdoor echt een product van ons beiden geworden.”

De komende tijd gaat Rijnland verder met het rapport aan de slag, waarna men hopelijk écht van start kan. Want één ding is zeker: AMC heeft Rijnland veel te bieden!